Dag 5 van Projectweek: zondag rustdag?!

november 17, 2008

Zondag rustdag?! Nee, hoor! Het was een iets kalmere dag dan gewoonlijk vanwege de afwezigheid van kranten, maar gewerkt moest er worden!

Voor mij stond deze dag hoofdzakelijk in teken van Frans en Engels. Mijn domeinen voor deze vakken zijn respectievelijk milieu en recht. Voor Engels heb ik liggen snuisteren doorheen het online archief van The Guardian en tussen de vele recente artikels die me aanspraken, vond ik uiteindelijk een concreter onderwerp binnen het domein ‘recht’, namelijk “Baby P”. Hieronder staat een uittreksel uit de online versie van Het Laatste nieuws op 14 november 2005

De zaak van Baby P. – de door een neonazi doodgemartelde baby – blijft voor beroering zorgen in Engeland. De kinderoppas heeft gezegd dat ze de sociale dienst meermaals had verwittigd dat het kind stervende was, maar die kwam niet in actie. Nochtans vertelde de oppas hen dat het kind voortdurend stonk naar braaksel, ontelbaren blauwe plekken had en opgedroogd bloed in zijn oortje. De Engelse sociale dienst faalde dus schromelijk en ook in een andere zaak ligt die onder vuur. De Afrikaanse vrouw die haar twee kindjes doodstak, was ook al maanden onder toezicht van de sociale dienst. (Het Laatste Nieuws, 14 november 2008)

The Guardian staat propvol met artikels over deze zaak. Vele facetten worden belicht (de zaak zelf, de publieke opinie, de politieke gevolgen…). Ik vond het zo interessant, dat ik mijn andere artikels voor Engels heb laten vallen.

Daarnaast heb ik nog gekeken naar Panorama voor duiding. Onze domeinen kwamen er niet aan te pas, maar aangezien het ging over de oorzaken van de mondiale financiële crisis, ben ik toch maar blijven kijken.

Geef een reactie

